Transposing the rich musical traditions of the old world into the new, the award-winning multi-instrumentalist and composer Henri Oppenheim has created Tur Malka, a set of new songs based on the works of Yiddish poets of Montreal. Using old world inspiration to create a distinctly contemporary sound, Oppenheim’s poignant melodic tunes reveal a range of styles from folk ballads to electro-infused pop. Oppenheim and his band Magillah – which Le Devoir calls “spectacular … jubilant, joyous, and full of emotions” – bring Tur Malka to La Sala Rossa on Thursday, August 20 at 8:30pm, presented by the Jewish Community Foundation. Tur Malka features Oppenheim on guitar, accordion, and vocals, with guest vocalist Karen Young, Vanessa Marcoux (violin and mandolin), Michael Emenau (laptop, MIDI vibraphone, percussion) and Blanche Baillargeon (bass).
In advance of the concert, the Museum of Jewish Montreal will offer a special “Rabbis, Writers and Radicals” walking tour around Mile End, featuring the schools, libraries, and social clubs frequented by the Yiddish poets of Tur Malka. The 90-minute tour begins at 6:30 pm at the corner of Mont-Royal and Esplanade and will end at La Sala Rossa at 8:00 pm. Registration information ($25 for walking tour and concert) can be found at: facebook.com/museedumontrealjuif
From the dawning of the 20th century until several decades following the Holocaust, Montreal became home to a large number of Yiddish writers and poets, seven of which are featured in Tur Malka: Jacob Isaac Segal, Chava Rosenfarb, Rokhl Korn, Melekh Ravitch, Ida Maze, A.M. Klein, and N.I. Gotlib. They came to this city built around a mountain – a phrase from the Talmud, Tur Malka means “Royal Mountain” – to escape war, search for justice and to build a better life. Anna Gonshor, Professor at McGill University and a specialist in Yiddish Language and Culture comments: “In bringing Montreal, Quebec and Canada to the world through the works of the Montreal Yiddish poets and outstanding musical interpretations, Henri Oppenheim has added to the wealth of the corpus of modern Yiddish literature and culture. Bravo!”
Composer Henri Oppenheim’s own family came from Lodz – as did the poet Chava Rosenfarb’s – passing through Kazakhstan and Paris before settling in Montreal. For him, the project is “a celebration – Tur Malka gives this wonderful poetry a new life.” Through the project, Oppenheim aims to convey this rich Montreal history, and contribute to the revival of a significant aspect of Yiddish culture in Canada for a new generation. A recording of Tur Malka, also featuring guests artists Socalled, Michel Rivard and Basia Bulat, and produced by Howard Bilerman, will be released on the ATMA label in January 2016.
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Transposant les riches traditions musicales de l’Ancien Monde vers le Nouveau, le compositeur et multi-instrumentiste Henri Oppenheim présente Tur Malka, un cycle de chansons originales sur des poèmes Yiddish du Montréal du XXe siècle. Inspirées du “Vieux Monde” mais enracinées dans le présent, les mélodies poignantes de Tur Malka couvrent un éventail très large de styles, de ballade folk jusqu’à des rythmes pop-électro. Oppenheim et son ensemble Magillah – que Le Devoir qualifie de “spectaculaire … jubilatoire, joyeux et plein d’émotions” – se produisent à la Sala Rossa le jeudi 20 août à 20 h 30, grâce au soutien de la Fondation communautaire juive de Montréal. En plus d’Henri Oppenheim à l’accordéon, guitare et chant, l’ensemble Magillah est constitué de la chanteuse invitée Karen Young, de Vanessa Marcoux au violon, de Michael Emenau au laptop et percussion, et de Blanche Baillargeon à la basse.
Avant le concert, le Musée du Montréal Juif offre une promenade historique dans le Mile End, “Rabbins, écrivains et militants radicaux”, présentant les écoles, bibliothèques et clubs sociaux que fréquentaient les poètes de Tur Malka. La promenade de 90 minutes commence à 18h30 au coin Mont-Royal Esplanade et s’achève à 20h à la Sala Rossa. Inscriptions (25$ pour ballade + concert) à facebook.com/museedumontrealjuif
Depuis l’aube du 20e siècle jusqu’à bien après l’Holocauste, Montréal, ville construite autour d’une montagne – “Tur Malka”, issu du Talmud, signifie “Montagne du Roi” – a accueilli une large communauté de poètes et d’écrivains Yiddish qui fuyaient la misère, les persécutions et rêvaient d’une vie meilleure. Sept d’entre eux sont représentés dans le projet Tur Malka: Jacob Isaac Segal, Chava Rosenfarb, Rokhl Korn, Melekh Ravitch, Ida Maze, A.M. Klein, et N.I. Gotlib. D’après Anna Gonshor, Professeur à l’Université McGill et spécialiste en langue et culture Yiddish, “en ramenant à la lumière le travail des poètes Yiddish de Montréal dans de remarquables compositions musicales, Henri Oppenheim apporte une contribution significative au corpus de la littérature Yiddish moderne.”
À l’instar des poètes Yiddish de Montréal qu’il met en musique, Henri Oppenheim est le fruit de l’exil, de Lodz en Pologne (comme la poétesse Chava Rosenfarb) jusqu’à Montréal, en passant par le Kazakhstan, Nice et Paris. Il donne une nouvelle vie à des trésors oubliés de l’histoire de sa ville d’adoption et apporte un témoignage important de la culture juive canadienne pour les nouvelles générations. L’enregistrement de Tur Malka, réalisé et enregistré par Howard Bilerman et sur lequel apparaissent des invités prestigieux comme Socalled, Michel Rivard et Basia Bulat, sortira en janvier 2016 sous le label ATMA.